Safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Elise Dons - WaarBenJij.nu Safari! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Elise Dons - WaarBenJij.nu

Safari!

Blijf op de hoogte en volg Elise

03 Mei 2014 | Tanzania, Arusha

Onze laatste twee weken in Tanzania zijn ingegaan, nu is het echt genieten!

Zaterdag hebben we ons gastgezin vaarwel gezegd en zijn we vertrokken richting Serengeti voor onze 4-daagse safari. Onze chauffeur was goed op tijd (wat we hier niet gewoon zijn van de Afrikanen) en had gelukkig een grote auto voorzien. De rit naar de Serengeti was toch zeker wel 6u. Onderweg zijn we al langs Ngorogoro gereden, langs de krater heen, waar we al een mooi uitzicht hadden over de hele krater. Hier ergens hebben we ook onze lunch opgegeten. We moesten van de gids onder de bomen gaan zitten, want anders kwamen er vogels je eten uit je handen pikken. Onderweg naar de Serengeti zijn we al wel enkele dieren tegengekomen zoals zebra’s giraffen en gazelles. In de late namiddag zijn we dan eindelijk aangekomen in een van de mooiste natuurparken ter wereld. Meteen konden we al twee leeuwen spotten, eentje in een boom en eentje ergens in een grasveld. Dit was al direct een goede start. Niet veel later werd het nog beter, want we zagen een luipaard zitten in een boom. Net toen we weer wouden verder rijden ging het beest zich even verplaatsen en kwam met zijn gezicht recht naar ons zitten. Even later besloot hij om uit de boom te kruipen en richting onze auto te wandelen. Hij was echt heel dichtbij. We hadden heel veel geluk dat we een luidpaard zagen, want meestal verstoppen ze zich. Toen de zon onder was zijn we richting onze lodge gereden. Deze was echt geweldig: mooie kamers, een warme douche en super lekker eten! We moesten er wel steeds voor zorgen dat we onze ramen en deuren gesloten hielden zodat de baboons niet zouden binnenkomen. Toen we ’s avonds na het eten terug naar onze kamer gingen (die buiten uitkwam) zat er opeens een dik nijlpaard op het gras, naast onze deur (die gelukkig op een verdiepje stond). We verschoten zo hard dat het beest van ons ging lopen. Toen ik in mijn bed lag hoorde ik de hele tijd dierengeluiden en ben ik nog eens door het raam gaan kijken. Het nijlpaard was terug en stond nu vlak voor het raam. Snel heb ik deze keer nog een foto kunnen maken.
De bedden in de lodge waren wel heel slecht en we hebben dus niet goed geslapen. Het leek echt of je op een houten plank lag en het deed zelfs wat pijn als je op je zij ging liggen.

Op dag twee van de safari hebben we heel veel leeuwen gezien, sommige zelfs van op 2 meter afstand. Onze chauffeur zag echt alles zo goed en dat terwijl hij nog aan het rijden was ook. Als er niemand anders in de buurt was ging hij soms de weg af om zo dichter bij de leeuwen te komen. Zo hebben we 3 leeuwen onder een struik van 2 meter afstand kunnen bewonderen. Ook hebben we een wijfje met haar welpje gezien op zo’n 3 meter afstand. Volgens de chauffeur was het welpje ongeveer 1 maand oud, echt schattig! Verder hebben we nog 2 cheeta’s gezien. Ook dit zie je niet zo vaak, want ook deze dieren zijn wat schuwer. Ook hebben we 2 troepen olifanten gespot. Soms konden we er niet bij stoppen, omdat de chauffeur merkte dat de olifanten zich wat bedreigd voelden, en we wilden natuurlijk niet aangevallen worden door zo’n kolossaal dier. We hebben wel van dichtbij kunnen zien hoe de troep olifanten naar het water liepen om er te drinken en te rusten.

De derde dag zijn we ’s ochtends vroeg vertrokken voor de zonsopgang te kunnen zien. Onze chauffeur heeft een mooi plaatsje uitgezocht waar we foto’s konden nemen. Als je er zo op staat te wachten, dan duurt het eigenlijk wel lang. Nadien zijn we nog zo’n 2 uur gaan rondrijden in de Serengeti. We hebben verschillende nijlpaarden gespot (die verschrikkelijk stinken!) , enkelen waren ook in gevecht met elkaar voor een vrouwtje. Verder hebben we nog verschillende buffels gespot. Na deze korte rit konden we gaan ontbijten om dan nadien onze tocht verder te zetten, nu richting Ngorogoro. Onderweg hebben we het geluk gehad om de big migration of de grote trek van de gnoe’s te kunnen bewonderen. We dachten de afgelopen dagen al dat we dit gezien hadden wanneer er een stuk of 100 gnoe’s achter elkaar aan renden, maar dit trachtte alle verbeelding. Eerst stonden we tussen duizenden gnoe’s in, net de wei van Werchter vol met die beesten. Op een gegeven moment begon er eentje te leiden en vertrok de groep voor hun tocht. Ze moesten allemaal oversteken net voor onze auto. Het was echt magnifiek om te zien hoe die duizenden gnoe’s allemaal achter elkaar aanliepen. Je zag ze van ver al afkomen in een rijtje. We stonden er allemaal stil naar te kijken. Jammer genoeg kan je dit moment onmogelijk op foto of film vastleggen, dit moet je echt zelf gezien hebben. Toen we verder reden zagen we nog kilometers lang enkel maar gnoe’s, in totaal zeker zo’n 3 miljoen. Het was fantastisch om hier tussen te kunnen rijden en dit moment mee te maken. De grote trek is een van de Afrikaanse wereldwonderen en komt maar 1x per jaar voor.
In de late namiddag kwamen we dan aan in onze lodge in Ngorogoro. Deze stond op de rand van de krater waardoor we weer een prachtig uitzicht hadden.

De laatste dag van de safari zijn we afgedaald in de krater. Hier mochten we 6u rondrijden. Er zaten veel zebra’s, die we echt van dichtbij zagen. Soms zaten ze zelfs zo dichtbij dat we ze bijna konden aanraken. Ook hebben we verschillende leeuwen gezien, zelfs een hele familie met heel veel kleintjes. Ook was er een mannelijke leeuw dichtbij op de weg. Onze gids reed achter hem aan en op een gegeven moment was de leeuw zo dichtbij dat als iemand zijn hand uit het raam gestoken zou hebben, hij de leeuw zou kunnen aanraken. Op dat moment was de gids er zelf niet zo heel gerust in denk ik, want hij ging er snel vandoor. Zo’n leeuw van dichtbij is toch echt wel groot en machtig. Verder hebben we nog van ver een neushoorn kunnen spotten. In de krater leven maar 25 zwarte neushoorns. We moesten wel heel goed kijken, want hij zat in het midden van een groot veld. Ik snap niet dat onze gids dit zomaar allemaal kan zien terwijl hij nog eens moet rijden ook. Hij moest zelfs aan de andere gidsen uitleggen waar ze moesten kijken en zij moesten dan ook nog eens met een verrekijker kijker. Met de neushoorn hebben we de big 5 gespot (leeuw, luipaard, olifant, buffel en neushoorn).
Verder hebben we in de krater nog verschillende gnoe’s, flamingo’s en buffels gezien. Onze lunch hebben we gegeten aan de hippo pool, waar het uiteraard vol met dikke stinkende nijlpaarden zat. Nadien was onze safari ten einde en hebben we onze toch naar Arusha weer ingezet.
Het was echt de moeite en prachtig voor te zien. Een geslaagde safari!

Voor de rest van de week zijn we nog Lake Duluti gaan bezoeken, een prachtig verscholen meertje, zijn we gaan dineren in het gastgezin van Fien en Shanah, zijn we gaan eten in Changa en hebben we een bezoek gebracht aan de Cradle of Love Baby Home, een weeshuis voor Tanzaniaanse kindjes. Hier hebben we wat uitleg gekregen en een rondleiding gehad. Omdat we vroedvrouwen waren mochten wij wel binnen bij de baby’s. Voor de rest hebben we onze tijd er doorgebracht bij de kruipertjes, deze waren echt heel schattig! We hebben hen mee mogen voeden en in bed steken. Echt een mooi project.

Vandaag zijn we aangekomen in het paradijs Zanzibar. Na een uur vliegen in een superklein vliegtuig met propellers(!) zijn we gelukkige veilig geland (mijn hartslag ging natuurlijk wel weer 300 per uur). We werden aan de luchthaven opgehaald en naar ons resort gebracht. Het is hier echt prachtig en zo rustig! We hebben wel even een klein probleempje gehad met de boeking. We hadden geboekt voor all-inclusive, maar in plaats daarvan kregen we een andere formule waarbij de drank niet was inbegrepen. Na heel wat heen en weer getelefoneer met Sunny Safari’s zijn we tot een compromis gekomen. We betalen elk nog 100USD extra en zij betalen de overige extra 500USD, omdat ze een fout gemaakt hadden. Nu hebben we dus all-inclusive voor de helft van de prijs. :) Meteen hebben we hier gebruik van gemaakt door 2 heerlijke cocktails te nuttigen. :)
Het gaat hier een tropische en relaxerende week worden!

Groetjes!

• 04 Mei 2014 - 09:37

Sofie:

Elise, ik heb weer zitten lezen met mijn mond open! Wat een fantastisch stage, wat jullie daar allemaal zien en mee maken... Kan je een baboon mee naar huis nemen? Lijkt me leuk gezelschap voor hier in mijn huisje :)

• 05 Mei 2014 - 18:02

Nele:

Hey Elise!

Ik ben kei jaloers op uw avonturen daar jong :D
    Haha ik had in het begin gelezen 'Niet veel later werd het nog beter, want we zagen een NIJLPAARD zitten in een boom.' :p ik dacht, amai das inderdaad nog beter haha :D maar twas dus een LUIpaard ;)
    Ik had de foto's gezien op facebook van de kindjes, moet kei leuk geweest zijn én schattig!!
    En aj, da gij net in zo'n klein vliegtuigske moet.. ik zie u al zo voor mij, aant panikeren en stressen in da vliegtuig :p ma ge hebt het weer overleeft het ;)

Geniet nog volop van uw laatste weekjes, en van uwe all-in aan de halve prijs ;) xx

• 05 Mei 2014 - 22:30

Elise Dons:

Sofie: ik zal er eentje in mijn rugzak steken voor jou ;) kan je bij de rare visjes zetten :)

Nele: haha een nijlpaard in den boom, da zou geen zicht zijn denk ik :D De kindjes waren echt heel schattig! Maar ze hadden wel allemaal een geurtje bij.. :D

• 12 Mei 2014 - 19:14

Nele:

Neen inderdaad, dat zou geen zicht zijn :D
    En zoiezo dat de schattigheid de geur overwon ;) bij de kindjes al wat meer dan bij het nijlpaard zegt :p
    Kan niet wachten tot zaterdag al uw verhalen live te horen ;) x